Des del bloc de La
Caseta considerem fonamental el treball de l’expressió oral
entre els alumnes, serà la base per a la comunicació, la base per a una millor
interrelació personal.
Este apartat és indispensable treballar-lo a l’aula en tot l'alumnat. A més a
més, concretament des de la logopèdia, encara es veu més la importància d’ensenyar les pautes bàsiques d’una bona oratòria,
que reuneix molts aspectes com el vocabulari, la morfosintaxis o la lògica.
Dibuix fet per Toni Marí Marí "Tirurit" (Eivissa) |
Hi ha moltes maneres de treballar l’expressió oral, hi ha
tutors que tenen per rutina fer que els alumnes conten el cap de setmana,
altres fan exposicions de descripcions, o relats inventats o sobre un tema
tractat. Tot és vàlid. També un bon
recurs és l’assemblea escolar.
Tothom sap les aportacions positives que comporta la
incorporació d’una assemblea de manera sistemàtica a la pràctica docent. No cal
dir res sobre com afavoreix per respectar el torn de paraula i les opinions
dels altres, per potenciar el diàleg, la parla...tanmateix malgrat saber tots
els avantatges encara hi ha molts docents reticents, uns al·leguen que hi ha
pressió curricular, que el temps de l’assemblea el necessiten per a donar
temari. I encara que és cert que “el temari” angoixa, una cosa no li lleva l’altra. Posar en pràctica l’assemblea setmanal no lleva temps sinó tot el
contrari, perquè hi ha molts aspectes que es deixen exclusivament per a tractar
en assemblea i no es parla en altre moment.
Des del bloc de La
Caseta la considerem fonamental. Concretament des d’Audició i
Llenguatge, s’està utilitzant com a eina de treball inclosa a la programació setmanal.
Es tracta d’aprofitar l’assemblea per a que l’alumne amb dificultats en la
parla s’expresse oralment fent prèviament
dins de l’aula específica un treball concret del que vol dir, ajustant-se a la
fórmula de l’assemblea:
- m’agradaria,
- m’agrada
- no m’agrada.
El dia d’abans es treballa amb l'alumne en qüestió que rep atenció a l'aula d'Audició i llenguatge fent-li contar el que pensa què pot dir en assemblea, desprès ho escrivim per posar-ho a la caixa de la classe i per
acabar treballem la frase, en el cas de disfèmies atenent a la respiració, en
el cas d’alteracions morfosintàctiques, atenent a l’ordre de la paraula en l'estructura de la frase. Així
al dia següent davant dels companys l’alumne té més confiança en parlar.
Us animem a que la feu, els alumnes ho agrairan i vosaltres
també quedareu recompensats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada