Ací teniu les pautes per fer l'assemblea escolar dins de classe:
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
- Periodicitat. El més
convenient és una vegada a la setmana, sempre a la mateixa hora, formant part
de l’horari setmanal junt a les altres matèries igualment importants.
- Integrants. Els alumnes de classe i el mestre que actua de moderador
principal, vigilant i dirigint cada moment. Per
ordre correlatiu en el llistat dels alumnes cada setmana un és el responsable
de ser el secretari i altre és el moderador, de manera que al final de curs
tots, sense excepció, han participat ocupant càrrec.
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
- Funcions del moderador. En iniciar l’assemblea el moderador se situa en posició
que puga veure a tots els alumnes. Qui vol parlar alça la mà i el moderador té
un full en blanc on anirà apuntant el nom de les persones que volen intervenir. El moderador després de
cada intervenció dóna pas al següent segons l’ordre com està apuntat.
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
- Funcions del secretari. En iniciar l’assemblea ha d’anar apuntant els acords
presos al final de cada intervenció. Segons el nivell de l’alumnat el secretari,
o bé escriu el que entre tots es decideix, o bé copia de la pissarra el que el
mestre concreta. Tot
queda registrat en la fulla d’actes preparada en cada sessió. En esta fulla
s’especifica la data, els noms del moderador i secretari, així com els acords
presos. Esta recopilació de fulles configura el llibre
d’actes on queden plasmats tots els acords. Cada cert temps es poden revisar
per avaluar si els acords presos s’han complit.
- Funcions del mestre. El mestre només controla l’acció del moderador i del
secretari i participa parlant com un integrant més. Si vol parlar ha de demanar
la paraula com un més.
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
- Desenvolupament previ, material
necessari. Es necessiten tres caixes que seran les bústies on al llarg de la setmana
els alumnes escriuran el que volen tractar a l’assemblea. Els alumnes poden
escriure, segons criteri del professor, o bé el que vulguin i col·locar el
paper a la bústia directament o bé revisar les notes abans de ficar-les a la
bústia. Les tres caixes són:
- m’agradaria… per
expressar desitjos,
- no m’ha agradat… on poden explicar les queixes, de coses de classe, de baralles al pati…
- m’ha agradat molt… per alabar qüestions
 |
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa) |
- La finalitat . Es busca crear a l’aula un temps on l’alumne pot
expressar-se lliurement seguint unes normes establertes, a més és important
perquè l’alumne se sent protagonista i escoltat. Ajuda a la convivència escolar i contribueix a millorar la visió que té
l’alumne del mestre que durant l’assemblea és un integrant més. Durant
l’assemblea es poden resoldre conflictes entre l’alumnat com són les simples
baralles a l’hora de l’esplai, si l’assemblea és setmanal tots els problemes
simples s’acumulen per al moment de l’assemblea, la qual cosa contribueix a
millorar la dinàmica del treball curricular. També
es prenen acords sobre el funcionament de la classe a tots els nivells. El
treball d’escriure als papers de la bústia que han de fer els alumnes (es pot
fer des de finals de primer) pot servir al mestre com un exercici complementari
de lecto-escriptura perquè cada nota pot ser revisada pel mestre. Als cursos
que encara no escriuen, les notes les fa el mestre i així parla de temes que li interessa tractar en cada
sessió. A partir de la nota suggeridora del mestre l’alumne expressa el que
pensa. És
molt important crear espais de temps a l’aula on el xiquet parle i escolte,
així s’eviten molts problemes de convivència i ajuda a la millora de
l’expressió oral.
*Pautes per a treballar l’assemblea dins
l’aula, escrites per Mariló Sanz, mestra d'Audició i Llenguatge, que són fruit
d’un treball experimentat durant dotze anys continuats amb alumnes propis al CP
Alfonso Iniesta de Banyeres de Mariola i també fruit del treball actual amb
alumnes que tenen problemes d'expressió oral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada