En els primers anys de la vida els xiquets i les xiquetes necessiten un adult de referent, necessiten models per a imitar i que els ajuden a fer el que no saben o no poden, necessiten unes normes clares que els encaminen.
En qüestió de parla, per aconseguir una correcta competència en el llenguatge han d’adquirir uns aspectes pre- lingúistics que en casa es poden potenciar per mig de jocs aprofitant les rutines diàries.
Els requissits pre-lingïstics dels quals parlem, són:
-atenció
-memòria
-imitació gestual i vocal
-discriminació visual i auditiva
-esquema corporal
-orientació espacial i temporal
-ritme
-relaxació
-respiració
-bufar
-praxis
És bo ajudar als xiquets/etes en tots estos aspectes, procurant en primer lloc captar l’atenció i que el xiquet/a mire sempre a la cara que es la manera d’assegurar-se que està escoltant.
Es poden fer jocs com el “veo veo” o “busca una cosa que està al meu costat i és de color...” o mirar dibuixos de la tele o un conte i parar-se en detalls...cantar vocalitzant...fent teatre gestual i corporal...
No cal donar més exemples, hi ha un grapat de recursos que es poden improvisar sobre la marxa i que donen peu a eixe potenciar els aspectes pre-lingüístics que necessiten, fins i tot jugant al baló o al futbol es pot treballar l’esquema corporal i la lateralitat.
És qüestió de posar-se i tindre clar que s’ha de jugar amb els xiquets. Els xiquets necessiten la vostra atenció, i la reclamen i en les primeres etapes, el que demanen és joc. Si ho feu i ho encarrileu desenvolupant estos aspectes tindreu molt de camí avançat, ells i vosaltres.
Vos presentem uns dibuixos que vos poden seguir de model per seguir-los davant l’ordinador, per traure copies, per fer una baralla d’accions...vosaltres mateixos, elegiu la manera de com aprofitar-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada